Kétségtelenül ez az eddigi legkomplexebb munkám-Beszélgetés Kisfaludy Zsófia színművésszel

2019.11.19

Hasadt Gyöngyszem címmel igazán különleges produkciót láthat a közönség november 22-én és december 1-jén a Duna Palotában. A darabnak egyszemélyben szereplője, írója, rendezője és zeneszerzője Kisfaludy Zsófia színművésznő, akivel egyebek mellett az előadás megszületéséről, sajátosságairól és tanulságairól beszélgettünk.

Fotó: Huszár Boglárka
Fotó: Huszár Boglárka

Hogyan született meg a produkció?

Három éve, amikor jelentkeztem a Színház- és Filmművészeti Egyetem drámainstruktor-színjátékos szakára, mondták, hogy a diplomamunka majd egy monodráma lesz. Akkor nem gondoltam volna, hogy egy ennyire komplex munkát tényleg meg tudok csinálni. Idén ennek is eljött az ideje. Nagyjából két és fél hónap alatt született meg az előadás, a megírástól a színre vitelig. Nagyon koncentrált és intenzív időszak volt ez. Számomra eddig ismeretlen területeken kellett dolgoznom, döntéseket hoznom. A darab vázát Daniel Keyes: Az ötödik Sally című regénye alapján Varga Lóránt írta meg, az ő elképzelése volt, hogy úgy beszéljek a nézőkhöz, mintha ott ülne a pszichiáter, és neki mondanám el a dolgaimat. Én aztán rendezői szemmel nézve dolgoztam át a szöveget és a jeleneteket, szem előtt tartva, hogy az elképzeléseim hogyan valósíthatók meg a gyakorlatban. Szerettem volna, hogy legyenek dalok is a darabban, de semmiképp nem akartam "beleerőszakolni" a zenét, így csak annak az egy karakternek vannak dalai, aki a regényben is konkrétan énekesnőként dolgozik. Innen már csak egy - amúgy elég nagy - lépés volt, hogy magamat kísérjem éneklés közben. Bár 13 évig zongoráztam, ez újdonság volt számomra, úgyhogy egy színházas kollégámmal, Szekeres Lászlóval találtuk ki a számok kíséretét. A dalszövegekben Libor Laura, a látvány megtervezésében egy volt gimnazista osztálytársam, Mónus Tímea grafikus segített nekem. Olyan díszlet kellett, ami könnyen mozgatható, mégis érzékelteti, hogy három különböző helyszínen, egy orvosi rendelőben, Sally lakásában és egy bárban játszódik a történet. Ezt paravánokkal oldottuk meg, amiket el is kellett készíttetni - ebben Nemes Richárd volt a segítségemre -, közben be kellett szerezni a szükséges kellékeket, ruhákat, feljátszani stúdióban az összekötő zenéket. Radó Denise volt a mentor-rendezőm, akivel korábban már dolgoztunk együtt a My Fair Ladyben. Volt egy határozott elképzelésem, de a ritmus, a személyiségek közötti váltások kidolgozásában és egyértelműsítésében ő segített. Tulajdonképpen a saját gyerekemnek tekintem a Hasadt Gyöngyszemet.

Összesen öt személyiséget formálsz meg a darabban. Kik ők, hogy kapcsolódnak egymáshoz?

Sally Porternek hívják a főszereplőt, aki egy nagyon ritka betegségben, disszociatív identitászavarban szenved, és négy másik "alszemélyisége" van. Ez a betegség - melynek kialakulásában az orvosok megegyezése szerint fontos szerepet játszanak a gyerekkori bántalmazások - emlékezetkieséssel jár, és egyfajta menekülés a valóság elől. Sallynek egyszer csak elkezd fájni a feje, és kiesik az emlékezetéből egy időszak. Olykor egy óra, máskor egy nap vagy hetek, és amikor magához tér, fogalma sincs, mi történt vele ezalatt. Nem érti, miért ismerik meg és köszönnek rá vadidegen emberek az utcán, vagy, hogy mit keresnek csipkés kombinék a saját lakásában, amiket nem is ő vásárolt. Sok bizonytalanság van az életében, és egy sikertelen öngyilkossági kísérlet után - amit egyébként nem ő követ el, hanem az egyik alszemélyisége, de neki kell vállalnia érte a felelősséget - felkeres egy szakembert. Így jut el Dr. Ash pszichiáterhez, akivel terápiába kezdenek, és a darab ennek a folyamatát követi végig, fanyar, ironikus humorral.

Honnan ered a témaválasztásod?

Ez az egyik kedvenc regényem már gimis korom óta, a pszichológia pedig mindig is nagyon érdekelt, sokat foglalkozom ezzel a témakörrel. Amikor eldöntöttem, hogy tovább fogom játszani ezt a darabot a diploma után, tudtam, hogy a végén szeretnék egy feldolgozó beszélgetést is tartani egy pszichológus vezetésével, aminek a célja, hogy megpróbáljuk helyre rakni a köztudatban a különböző mentális betegségekről alkotott tévhiteket. A depresszió, a különböző fóbiák, a bipoláris zavar vagy a borderline személyiségzavar napjainkban is nagyon gyakori és súlyos betegségek. Szerintem nem árt, ha az emberek megismerik a különböző mentális- és személyiségzavarokat, és felhívjuk a figyelmet arra is, hogy a család szerepe kiemelkedő fontosságú egy gyermek személyiségfejlődésében. Ezeket a témákat járjuk körül Diósi Karola pszichológussal, valamint Füzes Nóra viselkedéselemzővel, aki végzős pszichológushallgató a Károlin.

Mi mindent tanított számodra ez a darab?

Többek között azt, hogy merni kell nagyot álmodni. Sokat kell dolgozni, de a kitartó munka meghozhatja a gyümölcsét, és ha igazán elszánt valaki, mindent képes elérni. Feszegettem, sőt kitoltam a saját határaimat a Hasadt Gyöngyszem megvalósításával és kiléptem a komfortzónámból. Sosem gondoltam volna, hogy képes vagyok olyan dolgokra, amiket sikerült véghez vinnem. Emellett, magának a darabnak fontos tanulsága, hogy a különböző emberi vonások, mint például a kedvesség, az agresszió, a szorongás, vagy a kacérság mindenkiben ott vannak, csak más-más arányban, és tulajdonképpen ezek együtt adnak ki egy teljes egészet. Ne féljünk az árnyoldalunktól, például attól, ha van bennünk irigység. Ha az ember ezeket felismeri, az már az első lépés a változás felé.